Det är även viktigt att observera att de
katalysatoromvandlare som används i alla fordon tillverkade i
Nordamerika omvandlar nästan 100% av all kolmonoxid och hexan
till CO2.
Bilden till höger visar en uppdelning av biprodukterna
från förbränningen efter volym (i ppm) för en bil som går på tomgång.
Observera att kväve och syre också avges i
förbränningen men anses inte som farliga biprodukter.
Bilens katalysatoromvandlare omvandlar dess gaser
till koldioxid
Eftersom CO2 är den största
biprodukten vid förbränningen kan den användas för att visa på
förekomsten av brännbara biprodukter.
T.ex. har US Bureau of Mines rekommenderat att
koldioxid skall kunna användas som ett index när man mäter och
kontrollerar dieselföroreningar.
1).
Även boken ”1995 ASHRAE Applications handbook” skriver “Kontroll (av
brännbara ämnen) med hjälp av instrument kan förenklas genom att
övervaka CO2-nivåerna eftersom studier har visat sambandet
mellan olika föroreningar från dieselmotorer och CO2”
2).
Diagrammet nedan visar det 8 timmars
tröskelnivåvärde (TLV) som upprättats för de vanligaste brännbara
biprodukterna.
Om man antar att proportionen av CO2-produktionen
i förhållande till andra biprodukters produktion är samma som
ovanstående uppdelning visar diagrammet nedan den CO2-nivå
som måste uppnås för att andra produkters TLV skall åstadkommas.
Gasbiprodukter |
TLV-koncentration |
Motsv. CO2-nivå |
Koldioxid |
5,000 ppm |
5.000 ppm |
Hexan |
500 ppm |
91.700 ppm |
Kolmonoxid |
50 ppm |
4.580 ppm |
Salpeteroxid |
25 ppm |
4.580 ppm |
Kvävedioxid |
5 ppm |
7.860 ppm |
I faktiska tillämpningar där CO2 används för att
kontrollera brännbara biprodukter skall
tröskelvärdet för CO2 vara betydligt lägre än vad som
visas ovan för att ge en påtaglig säkerhetsmarginal
med tanke på den stora mängd motorfordon som kan finnas i t.ex. ett
parkeringsgarage.
US Bureau of Mines har föreslagit att 1.300
ppm av CO2 är en bra börvärdesnivå för reglering av
dieselutrustning i gruvor.
I parkeringsgarage bör maximinivåer på 700-800
ppm användas för ventilationssystem som ska ta hand om
förbränningsgaser och denna nivå innebär också att uppbyggnaden av andra
föroreningar blir försumbar.
Referenser
-
H.D. Daniel Jr, “Carbon Dioxide As An Index
Of Diesel Pollutants”, US Bureau Of Mines, U.S. Department Of The
Interior, IC-9324, 1992
-
ASHRAE 1995, ASHRAE Applications Handbook
1995, American Society Of Heating & Refrigeration Engineers, page
12.15, Control by Contaminent Level Monitoring
|