Order och leveranser

 

Uppdaterad: 10 maj 2020

 

View Ewert Johansson's LinkedIn profile

Webbkarta            Nyhetsinfo

MARIN

utskriftsvänlig sida

   

Monitoring of Cabin Control Climate with intelligent cooling control of Fan Coil units and damper control in supply air duct from Air Handling Unit. (Endast på engelska)

   

   

Cooling demand control with Fan Coil cooling unit and VAV (Iris) damper control.
The MPC Cabin Controller is an intelligent room controller that includes different special features such as, built-in sensor for measuring of temperature and input for occupancy detector, outputs 0-10V for damper control and PWM output for thermal valve actuator, as well as relay outputs for fan control.

The temperature settings are made by pressing the left setpoint button for warmer and the right button for colder temperature.

The temperature settings and the setpoint can be shown on the display.

The fan speed is controlled with relay outputs in three steps.

Speed levels, Low-Medium-High, are shown on the display.

The fan speed is automatic or manually controlled with the buttons (FAN) on the controller.

Programmed with PI-loops, the cabin controller activates the supply air damper as well as the Fancoil cooler, according to passenger setpoint demands.

The MPC 5G Cabin Controller has a built-in fieldbus protocol with MODBUS RTU for network communication.

   

   

Operation

Energy conservation
To conserve energy and improve passenger comfort, the automatic reset will return to the original setpoint minus 2 degrees, when the time limit is exceeded by the occupancy detector.

When the cabin is unoccupied the controller is set to a minimum cooling mode.

   

   

Operation Panel
The temperature sensor ST1 regulates via MPC 5G, an air damper DA22 VAV1 (Irisdamper) and a valve actuator VA 11 on the Fancoil-Cooling Unit in sequence at cooling demand.

With increasing temperature the damper actuator opens for cool air in the supply duct.

If the demand for cooling is still preset at max. cooling in the cabin, the valve VA11 for Fancoil cooling opens, to keep the setpoint temperature.

With decreasing temperature the reverse condition will appear.

   

   

Control signals to the damper actuator are 0-10V and the thermal valve actuator is controlled by PWM (Pulse Width Modulation). Control signals to are relayed to outputs in three steps.

For the monitoring and surveillace of regulation with the MPC Cabin Controller, an operator panel will be installed, at the technical office, providing the ship´s staff full control of the cooling and ventilation system in the cabins.

The operation panel has a Modbus RTU protocol for communication, and Ethernet for TCP/IP communication via the ship´s network for monitoring at the bridge.

   


 

 

Mälardrottningen M/S Lady Hutton, Stockholm

Hotell Mälardrottningen är ett av Stockholms mest unika hotell.
Hon ligger sedan 1982 vid kaj på Riddarholmen, ett stenkast från Stockholms City. När ni beträder landgången går ni i fotspåren av dåtidens största filmstjärnor, politiker och kungligheter.
Ni bor i fina hytter med all komfort som ett hotell kan erbjuda. Hotellet har 61 hytter som är fördelade på 3 däck.
Det första en gäst känner av i hotellentrén är skeppets inneklimat.
Om det omedelbara intrycket inte är till belåtenhet riskerar det att påverka hela vistelsen.
Detta riskerade att leda till negativ publicitet för hotellet.

Utmaningen
Personalen fick ofta klagomål på klimatet i hytterna från gästerna.
Personalen var frustrerad eftersom de ville göra det bästa för gästerna men hade inte möjlighet att påverka eller rätta till problemen.

Hotelledningen kontaktade en ventilationsentreprenör som i sin tur kontaktade AP, som via sin samarbetspartner REGMO genomförde en besiktning på plats.
REGMO identifierade genast flera av hotellets problem och kunde presentera flera alternativa lösningar för ”Mälardrottningen”.

  • Flera av hytterna fick otillräcklig lufttillförsel på grund av felaktiga luftflöden.

  • De felaktiga flöderna orsakades bland annat av trasiga luftkanaler och luftmässiga kortslutningar.

  • Dessutom hade ställdon till värmebatterier hängt upp sig och behövde bytas.

  • Dokumentationen och ritningarna över styr o reglersystemet var inte kompletta och allvarliga
    designfel i ventilationssystemet bidrog till problemen

  • Hotelledningen ville också att ”fartyget” utrustades med en användarvänlig operatörspanel för att
    personalen enkelt skall kunna styra och övervaka inneklimatet.

 

 

Lösningen
Integrerad övervakning med Modbus-kommunikation gör att man får en optimal kontroll över luft-flöden och temperaturer.
För styrning och reglering installerades IP-Duc:en från Automatikprodukter, som tillsammans med en intelligent operatörspanel och larmindikering, ger hotellets personal full kontroll över ventilation och värme.
Slutligen dokumenterades alla system och lösningar för framtiden.

Hotellets personal kan därmed övervaka och påverka den totala energianvändningen, vilket minskar energikostnaderna.

Genom sitt breda kunnande har REGMO bidragit till att hotellet upprätthåller sin höga standard och kan tillgodose de krav gästerna ställer.

Tack vare detaljerad dokumentation kan driftpersonalen snabbt åtgärda eventuella fel, innan komforten eller effektiviteten i systemet påverkas.


M/S Queen Mary 2 mäter fukt med HOT fuktgivare

Tidernas största och mest luxuösa passagerarfartyg använder AP:s fuktgivare för bästa komfort.
Allt för att upp till 2620 passagerare skall kunna ha bra inomhuskvalité i hytter, 14 barer, åtta kök etc.


Givarna tål aggressiv saltmiljö och hög fukthalt för sina krysningar i exempelvis Karibien.

Fartyget med sina 345 meter kan jämföras med finlandsfärjorna på 200 meter eller Titanic på 269 meter.

Fartyget har en toppfart på cirka 30 knop.

 

 

E-post: lars@fjellcom.se

Tel: +46(0)31-287202

Mobil: +46(0)706-755561

Disclaimer

Webmaster

blog counter