Kvävemonoxid NO är en färglös, giftig
gas. Den oxideras i luften till Kvävedioxid NO2.
Kvävedioxid är en brun, giftig gas med en stickande lukt.
NO och NO2 tillsammans kallas
för NOx.
Dessa gaser tillsammans med svaveldioxiden åstadkommer försurning av
naturen. På grund av detta har det på senare år har antagits ett
antal nya regler för utsläpp av NOx.
Larmgränserna för NO2 resp NO
för övervakning av den omgivande luften sätts lämpligen efter de
hygieniska gränsvärdena:
-
Larm 1 = 4ppm 30ppm, Nivågränsvärde
-
Larm 2 = 5ppm 50ppm, Takgränsvärde
Om källan är avgaser sätts följande gränser:
-
Larm 1 = 1ppm 20ppm, Nivågränsvärde
-
Larm 2 = 5ppm 25ppm, Takgränsvärde
Läs mer om
Arbetsmiljöverkets "Hygieniska Gränsvärden"
Larm sätts lämpligen efter dessa gränsvärden med nivågränsvärdet som
första larmgräns och takgränsvärdet som andra larmgräns.
På grund av att NO2 lätt
absorberas av materielet i gasledningar med mera så kan användandet
av aspiratorsystem vara problematiskt.
Detektorplacering
Både kvävemonoxiden och kvävedioxiden är tyngre än luft vilket
teoretiskt innebär att gasen kommer att sjunka i luft, men de är
också känsliga för luftdrag m.m.
Brandfara
Både NO och NO2
underhåller förbränning
Kväveoxider NOx
Dessa oxider orsakar surt regn, som både ger försurade sjöar och algblomning i
övergödda hav. Höga halter kan ge luftvägssjukdomar. Gasövervakning och behovsstyrd ventilation i garage och
parkeringshus.
Kvävedioxid NO2 bildas i buss-, lastbilsgarage, vägtunnlar, bergrum etc.
-
Gasövervakning i garage svarar mot två huvudbehov: Att varna när mängden skadliga gaser når en ohälsosam nivå.
-
Att tillse att styrningen av ventilationen sker på bästa och mest
lönsamma sätt dvs. efter friskluftsbehov.
När koncentrationen blir för hög startas fläktarna automatiskt och
stannar igen när NO2-halten kommit ner till den förutbestämda nivån.
Skadliga gaser
Från bensin- och dieselavgaser kan erhållas skadliga mängder
kväveoxider (NOx), kolväten (HC) och kolmonoxid (CO). I regel övervakas bara kolmonoxiden i garage då man
ofta felaktigt
bedömer att de andra gaserna inte når upp till skadliga nivåer. Kolmonoxiden är en mycket farlig giftig gas.
Förr tog människor ofta livet av sig genom att inandas bilavgaser. I dag är halterna mycket lägre tack vare katalysatorer i bilarna och
kolmonoxid är inte längre något miljöproblem, utom möjligen vid
kallstarter. Beaktar man kolmonoxid och
kvävedioxid ur gasövervakningssynpunkt är det lämpligt
att ha två larmnivåer, där den ena inträder vid 20ppm (CO/resp
1-2 ppm(NO2), och den andra vid cirka 25 ppm respektive 5 ppm.
Hygieniska Gränsvärden för NO2 (gaser från dieselfordon, gasoldrivna
ismaskiner).
-
NGV = 1 ppm om källan är avgaser: Varning, fläkt startar eller går
från halv till helfart
-
TGV = 5 ppm: Larm, takgränsvärde
Med NGV menas en koncentration som är acceptabel under en hel
arbetsdag (8 timmar). TGV är den koncentrationen som gäller för genomsnittsvärde under 15
minuter kolmonoxidnivå/kvävedioxidnivå.
Larmnivån överstigs hos två gassensorer samtidigt för att
blixtljuset skall aktiveras. På den högre larmnivån, t.ex. om en saftblandare varnar för
ohälsosam kolmonoxidnivå/kvävedioxidnivå, är det lämpligt att låta
den högre överstigas hos två gassensorer samtidigt för att
blixtljuset skall aktiveras. Detta för att undvika den
"snedbelastning" det kan innebära om en bil
råkar stå i direkt närhet till en sensor innebärande överdosering av
kolmonoxid eller kvävedioxid. En sensortäthet av minst 1 sensor / 400-500m2 är lämplig. Förekommer tung trafik
i garaget är det viktigt att ta hänsyn till de
andra skadegaserna Nox (samlingsbegrepp för olika
kväveoxidföreningar) och kolväten. Då kan inte specifika CO respektive No2
-sensorer täcka
detektionsbehovet utan då krävs andra sensorer som kan detektera
dessa gaser. Styrning av ventilation
Minsta kravet man skall ställa på styrning av ventilationen är att
gasövervaknings-anläggningen påverkar ventilationen på så sätt att om
skadlig gaskoncentration uppstår skall friskluftsintaget öka så att
gaskoncentrationen minskar till oskadlig nivå. En välreglerad behovsstyrd ventilation i ett garage förbättrar inte
bara luftkvaliteten utan den minimerar även energiförbrukningen
genom att man undviker onödig ventilation. Om man optimerar ventilationen med hänsyn till gaskoncentrationen
räcker det med att ventilera när luften är så dålig att det behövs. Med en modern gasövervakningsanläggning kan man erhålla såväl
larmfunktioner (två nivåer) som styrfunktioner till luftevakuering.
NO2-larm i konstisbanor
När det gäller konstisbanor där kvävedioxid kan förekomma vid
ofullständig förbränning på gasoldrivna ismaskiner och därmed orsaka
hälsovådliga koncentrationer, rekommenderas att en detektor placeras
i var sin kortända på rinken diagonalt från varandra för att få
bästa täckning.
Se även projekteringstips
Val av utrustning
Stand-alone detektorn är en detektor där strömförsörjning, larm- och
styrfunktioner finns inbyggda i detektorhöljet.
Denna används där mycket enkla system eftersträvas och ett fåtal
övervakningspunkter önskas.
|